Milliy o‘quv dasturi amalda ishlayaptimi?

Har qanday mamlakat majburiy
ta’lim tizimining maqsadlari, o‘quvchilar nimani va nima uchun
o‘qib-o‘rganishlarini curriculum deb ataladigan hujjat
belgilaydi. Oksford ta’lim lug‘ati (Oxford
Dictionary of Education, 2015) curriculum so‘ziga quyidagicha ta’rif
beradi: “ta’lim muassasasida o‘qitiladigan biron-bir fan yoki yo‘nalishning mazmuni
va spetsifikatsiyasi; kengroq ma’noda, mamlakatdagi barcha o‘quvchilar uchun
amal qiladigan o‘quv dasturi”.
National curriculum – milliy o‘quv
dasturi, ya’ni mamlakat miqyosida barcha o‘quvchilar nimalarni bilishlari,
tushunishlari, qadrlashlari va qila olishlari kerakligini belgilaydigan hujjat
ta’lim tizimi uchun o‘ta muhim (critical) ahamiyatga ega hujjat
bo‘lib, o‘quvchilarning sifatli, keng qamrovli va muvozanatlashgan ta’lim
olishga bo‘lgan huquqlarini ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi (Adegbenro,
2021).
Bunday hujjat barcha manfaatdor tomonlar (stakeholders) – ta’lim
tizimi xodimlari, o‘quvchilar, ota-onalar, jamoatchilik uchun ochiq bo‘lib,
odatda bunday hujjatni ishlab chiqish va amaliyotga joriy qilish uchun mas’ul
davlat idorasining (masalan, ta’lim vazirligining) rasmiy manbalarida e’lon
qilinadi (masalan, qarang: Britaniya milliy o‘quv dasturi,
Singapur davlatining boshlang‘ich, o‘rta va yuqori o‘rta ta’lim uchun o‘quv
dasturlari, Finlyandiya milliy o‘quv dasturi, Kanadaning
Ontario provinsiyasi o‘quv dasturi va
hokazo).
Biroq O‘zbekistonda ikki o‘quv
yilidan beri – aynan hozirgi vazir Hilola Umarova va uning jamoasi ish
boshlaganidan beri – 6 milliondan oshiq o‘quvchining kelajagiga daxldor bunday
hujjat mavjud emas yoki amalda ishlamayapti. Nima uchun shunday va umuman,
2030-yilga borib PISA xalqaro tadqiqotida top-30ga kirishni maqsad qilgan O‘zbekiston uchun bunday
hujjat qanday tamoyillarga asoslanishi kerak? Ushbu maqolada shu savollarga
javob izlab ko‘ramiz.
Otdan oldin
arava yoxud “o‘quv dasturlarini top” kvesti?
O‘zbekistonda o‘quv dasturi
bilan bog‘liq ayni paytdagi vaziyatni shunday tasvirlash mumkin. Respublika
byudjetidan “umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida darsliklarni yangilash” uchun
har yili o‘rtacha hisobda 1,3 trln so‘m ajratilmoqda (masalan, qarang: 2025-yil, 2024-yil), lekin, trillionlar evaziga
“yangilanayotgan” darsliklar mazmunini belgilaydigan hujjat – ta’lim
standartlari yoki o‘quv dasturlarini hech qaysi manbadan topa olmaysiz, garchi
vazirlik ularni “bor” deb iddao qilayotgan bo‘lsa ham.
Aslida
oldin o‘quv dasturi, keyin darslik yaratilishidek oddiy haqiqatni (aslo
teskarisi emas!) tushunish uchun, nazarimda, pedagogika bo‘yicha dissertatsiya
yoqlash shart emas. Lekin, hozircha ochiq manbalarda topish mumkin bo‘lgan
yagona hujjat – Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 6-apreldagi 187-son qarori bilan tasdiqlangan va hozirgi
kunga kelib kuchini yo‘qotgan umumiy o‘rta ta’lim va o‘rta maxsus, kasb-hunar
ta’limi standartlari.
Maktabgacha va maktab ta’limi
vazirligi huzuridagi Respublika ta’lim markazining ta’kidlashicha, bugungi
kunda umumta’lim maktablarida Xalq ta’limi vazirining 2021-yil 17-dekabrdagi
406-son buyrug‘i bilan tasdiqlangan standartlar amal qilmoqda va bu standartlar
asosida yuqoridagi aytilgan –o‘z kuchini yo‘qotgan – standartlar yotadi.
Vazirlik rasmiy saytida yoki boshqa ochiq manbada
mazkur buyruqni topish imkonsiz, ta’lim mazmuniga javobgar Respublika ta’lim
markazi esa o‘z telegram kanalida faqat kalendar-taqvim rejalarni (ularni ham
ko‘pincha choraklarga bo‘lgan holda) e’lon qiladi. Biroq, kalendar-taqvim reja
– bu ta’lim standarti yoki o‘quv dasturi emas, unda o‘quvchilar nimalarni
bilishlari va qila olishlari kerakligi aks etmaydi, faqat darsliklardagi qaysi
mavzuga necha soat ajratilgani beriladi, xolos.
Aslida, Xalq ta’limi vaziri
Baxtiyor Saidov imzolagan 406-son buyruqqa ilova qilingan standartlar –
Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 6-apreldagi 187-son qaroriga ilova qilingan
standartlarning aynan o‘zi. Biroq, buyruq matnining 5-bandida shunday jumla
mavjud: “Umumiy o‘rta ta’limning milliy o‘quv dasturining bosqichma-bosqich
amaliyotga joriy etilishi bilan, mazkur buyruq bilan tasdiqlangan davlat ta’lim
standartining tegishli sinflarga qo‘yilgan talablari o‘z kuchini yo‘qotgan deb
hisoblanadi”. Ya’ni, buyruqqa ko‘ra, bosqichma-bosqich bu standartlar o‘rnini
Milliy o‘quv dasturi egallashi kerak edi.
Milliy o‘quv dasturi
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 6-noyabrdagi 6108-son farmoni asosida ishlab chiqilgan va O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2022-yil 11-maydagi 134-son farmoni asosida 2024-yil
1-sentyabrgacha ta’lim jarayoniga to‘liq joriy qilinishi kerak edi.
Dastur o‘z
vaqtida umumxalq muhokamasiga chiqarilgan va o‘sha paytda mavjud bo‘lgan Ta’lim
sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyada ham muhokama qilinib, ma’qullangan
edi. Shundan so‘ng Milliy o‘quv dasturi va u asosidagi darsliklar 2021/2022
o‘quv yilida 1-2 sinflarga, 2022/2023 o‘quv yilida 3, 6, 7, 10 sinflarga joriy qilindi. Biroq ... shundan
keyin ta’lim mazmuni ustidan turli “tajriba”lar boshlandi.
2022-yilda “Finlyandiya
tizimi” haqidagi gap-so‘zlar paydo bo‘ldi va 2023/2024 o‘quv yilidan
boshlab boshlang‘ich sinflarga “fin standartlari asosida” deyilgan, aslida qaysi
standartlar yoki o‘quv dasturlari asosida yaratilgani haligacha mavhum
qolayotgan hamda ilmiy va metodik sifati qator savollar tug‘dirayotgan darsliklar joriy qilindi.
2023-yilda PISA tadqiqoti natijalari e’lon qilingach, Maktabgacha
va maktab ta’limi vazirligi mazkur tadqiqotda yuqori natijalarni ko‘rsatgan Singapur
“tajribasi” haqida gapirishni boshladi va 2024/2025 o‘quv yilidan boshlab 5 va
6 sinflar uchun matematika va tabiiy fanlardan Singapur darsliklarini joriy
qildi (qarang: 5-sinf matematika darsligi, 6-sinf matematika darsligi; 5-sinf tabiiy fanlar darsligi, 6-sinf tabiiy fanlar darsligi).
Kembrij dasturi
asosida boshlang‘ich ta’limning so‘nggi bosqichi uchun yaratilgan (Britaniya va
Singapur ta’lim tizimida boshlang‘ich ta’lim 6 yil davom etadi) mazkur
darsliklar bundan oldinroq 1-4 sinflarga joriy qilingan darsliklar bilan qay
darajada “qovushadi”, o‘quv dasturining uzviyligi va uzluksizligi masalalari
nima bo‘ladi – bu savollar, aftidan, vazirlik rasmiylarini unchalik ham
o‘ylantirmagan ko‘rinadi.
Umuman, mana ikki yildirki,
O‘zbekiston maktablari turli yillarda yaratilgan hamda mazmun va metodik
yondashuv jihatidan bir-biridan keskin farq qiladigan darsliklar asosida
tahsil olishmoqda:
- boshlang‘ich sinflar – “fin
standartlari asosida” deyilgan, aslida qaysi dastur asosida yaratilgani
haligacha no’malum darsliklar;
- 5-sinf: 2024-yilda yaratilgan
darsliklar, shulardan matematika va tabiiy fanlar – Kembrij dasturi asosida
yaratilgan Singapur darsliklari tarjimasi, qolgan fanlar esa qaysi dastur
asosida yaratilgani no’malum;
- 6-sinf: 2022-yilda Milliy
o‘quv dasturi asosida yaratilgan darsliklar (matematika va tabiiy
fanlardan tashqari – bu fanlardan darsliklar, yuqorida yozganimizdek, Kembrij dasturi
asosida Singapurda yozilgan darsliklarning tarjimasidir);
- 7-sinf: 2022-yilda Milliy o‘quv
dasturi asosida yaratilgan darsliklar;
- 8-sinf: 2019-yilda chop
qilingan darsliklar (bu darsliklarning aksariyati,
aslida 2010-yillar boshlarida yoki undan oldinroq yaratilgan darsliklarning
qayta nashrlaridir);
- 9-sinf: 2019-yilda chop
qilingan darsliklar (bu darsliklar ham eski
darsliklarning qayta nashrlaridir);
- 10-sinf: 2022-yilda Milliy
o‘quv dasturi asosida yaratilgan darsliklar;
- 11-sinf: 2018-yilda 11 yillik
ta’limga qaytilishi bilan tezlikda yaratilib chop qilingan darsliklar.
Ko‘rib turganimizdek, 11
yillik ta’lim uchun yagona o‘quv dasturi mavjud emas – o‘quvchilar va
o‘qituvchilar har o‘quv yili turli davrlarda yaratilgan darsliklarga
“sakrash”ga majbur. Bunday vaziyatda, tabiiyki, ta’lim mazmunining uzviyligi
va uzluksizligini ta’minlash haqida va majburiy ta’lim oxirida qandaydir
natijaga erishish haqida gap bo‘lishi mumkin emas.
O‘quv
dasturlarini “takomillashtirish”: maqsad nima?
Respublika ta’lim markazi “o‘quv
dasturlarini takomillashtirish” jarayoni ketayotganini iddao qilmoqda.
Oldinroq, vazirlikning o‘quv jarayonini metodik jihatdan ta’minlash va
darsliklar boshqarmasi boshlig‘i, ayni paytda Respublika ta’lim markazi
direktori vazifasini bajaruvchi Dilshoda Norboyeva 2025-yil yakunigacha
maktablarning yagona ta’lim tizimi uchun ta’lim standartlari va o‘quv
dasturlari “takomillashtirilib”, jamoatchilik muhokamasiga qo‘yilishini aytgan edi.
Biroq, har qanday o‘quv
dasturini “takomillashtirish” uchun oldin bu dastur mavjud bo‘lishi va
amalda ishlashi, uning yutuq va kamchiliklari amaliyotda ko‘rilishi kerak. Axir,
aslida yo‘q yoki ishlatib ko‘rilmagan narsani qanday “takomillashtirish”
mumkin?
Hozirgi kunda o‘quv
dasturlarini yaratish (curriculum design) pedagogikaning alohida
sohasiga aylandi va tizimli, izchil o‘rganishni talab qiladi – bu sohani bir
necha kunlik treningda apil-tapil o‘rganish, tushunish imkonsiz. Masalan, men
o‘qigan universitetda (UCL) bu yo‘nalish bir semestr
davomida alohida fan sifatida o‘qitilgan va kurs ishlari topshirilgan edi. Samarali o‘quv dasturlarini
yaratishning bir qancha ilmiy talablari borki, ularga suyanilmagan
dasturlar poydevorsiz bino misoli mo‘rt bo‘ladi.
Samarali o‘quv dasturi ta’lim
falsafasi va ta’lim nazariyalariga suyanishi kerak (Chavez,
2022). Ta’lim falsafasi – ta’lim jarayonining maqsad va vazifalari haqidagi
qarashlar yig‘indisi bo‘lsa, ta’lim nazariyalari – mazkur jarayonning
qonuniyatlari, o‘rganish jarayonida o‘quvchilarda sodir bo‘ladigan o‘zgarishlar
va o‘rganishni samarali tashkil qilish haqida empirik tadqiqotlar natijasida
olingan va tizimlashtirilgan bilimlardir.
Demak, ta’lim falsafasi umumiy
maqsadni belgilasa, ta’lim nazariyalari bu maqsadga erishishning samarali yo‘llarini
tanlashga yordam beradi. Shunday ekan, “takomillashtirilayotgan” o‘quv dasturlari
qanday falsafa va qaysi nazariyalar ustiga qurilyapti?
Samarali o‘quv dasturi konstruktiv
moslashtirish tamoyili asosida qurilishi kerak (Biggs
va boshqalar, 2022). Konstruktiv moslashtirish – bu ta’lim jarayonining uch
muhim komponenti – maqsad, vosita (metodika) va natija (baholash) o‘zaro
uyg‘unligidir.
O‘quv dasturida ta’limning aniq maqsadlari belgilanadi, bu
maqsadga erishilishini ta’minlovchi metodik vositalar taklif qilinadi (ularni
tanlashda, albatta, ta’lim nazariyalariga suyaniladi) hamda maqsadga qay
darajada erishilganini (erishilayotganini) o‘lchash imkonini beradigan baholash
usullari va instrumentlari jalb qilinadi.
Agar ta’limning bu uch komponenti
o‘zaro uyg‘unlikda ishlamasdan, mashhur masaldagi oqqush, cho‘rtanbaliq va
qisqichbaqa misol o‘quvchini turli tarafga sudrasa, “ta’lim aravasi” joyidan
siljimaydi – hech qanday natijaga erishilmaydi. Xo‘sh, “takomillashtirilayotgan”
o‘quv dasturlarida konstruktiv moslashtirish tamoyiliga qay darajada rioya
qilinmoqda?
Maqsad – vosita – natija
uyg‘unligi ta’minlanishi uchun umumiy maqsadlarga (goals) erishish
imkonini beradigan o‘quv maqsadlari (learning objectives) belgilanilishi,
bu o‘quv maqsadlari qamrov (comprehensiveness), izchillik (consistency),
erishish imkoni mavjudlik – o‘quvchi yoshi va ayni paytdagi bilim darajasiga
moslik (attainability), muvofiqlik (suitability), validlik (validity),
aniqlik (specificity) singari xususiyatlarga ega bo‘lishi kerak (Print,
1993). “Vatanga muhabbat”, “buyuk ajdodlarga hurmat”, “komil inson”, “ko‘ngil
tarbiyasi” singari mujmal jumlalar bilan ifodalangan o‘quv maqsadlari konstruktiv
moslashtirishni ta’minlash imkonini bermaydi, chunki bunday o‘quv maqsadlariga olib
boruvchi metodikalarni va o‘quvchi bu maqsadlarga qay darajada erishganligini baholash
(o‘lchash) imkonini beradigan baholash vositalarini tanlash imkonsiz.
Misol
uchun, o‘quv maqsadlari “ko‘ngilni tarbiyalash” sifatida belgilangan bo‘lsa, “ko‘ngil
tarbiyasi” deganda o‘zi nimani tushunamiz va ta’lim jarayonining ma’lum bir
davri (masalan, o‘quv yili) oxiriga borib “ko‘ngil qay darajada tarbiyalanganini”
qanday baholash mumkin?
Qolaversa, bunday mavhum va mujmal o‘quv maqsadlari
fanni o‘quvchi va o‘qituvchi nazdida tayini yo‘q, “aravani istagancha quruq
olib qochsa bo‘ladigan”, o ‘rganish shart bo‘lmagan fanga aylantiradi. Xo‘sh,
“takomillashtirilayotgan” o‘quv dasturlarida o‘quv maqsadlarini shakllantirishga
qo‘yiladigan talablar qay darajada inobatga olinmoqda?
Samarali o‘quv dasturi yuqori
darajadagi kognitiv ko‘nikmalarning rivojlanishini ta’minlashi kerak (Shlyayxer,
2018). O‘quv maqsadlari “falon narsani bilish”, “falon narsani tushunish”
singari eng quyi darajadagi kognitiv ko‘nikmalar bilan chegaralangan o‘quv
dasturlari XXI asrning o‘zgaruvchan talablariga moslasha oladigan,
raqobatbardosh, jamiyatning iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishini ta’minlashga
qodir kadrlar tayyorlash imkonini bermaydi.
Shu bilan birga, yuqori
darajadagi kognitiv ko‘nikmalar quyi darajaning ustiga quriladi – puxta
bilim va tushunchalarsiz tahlil, baho berish, yaratish kabi bosqichlarga
erishish imkonsiz. Demak, o‘quv maqsadlarining faqat ”bilish” va “tushunish”
darajalaridagi fe’llar bilan chegaralanishi qanchalik xatarli bo‘lsa, o‘quv
dasturlarining “falon fan o‘quvchiga bilim bermasligi kerak” singari
g‘ayriilmiy qarashlar (masalan, qarang: “Ma’rifat” gazetasining 2024-yil
25-dekabr kungi soni) ustiga qurilishi ham
shunchalik xavflidir. Shunday ekan, o‘quv maqsadlarini belgilashda quyi kognitiv
ko‘nikmalardan yuqori darajadagi kognitiv ko‘nikmalarga o‘tish qay darajada
ta’minlanmoqda?
Xullas, o‘quv dasturlarini
“takomillashtirish” jarayonidan maqsad nima? Shunchaki kim(lar)dir o‘zini
ishlayotgan qilib ko‘rsatishimi? “O‘t-o‘lanni boshqa rangga bo‘yash” – hujjatlarni qayerdadir
o‘rganib kelingan yangi shakllarga solishmi?
Dasturlarni shu paytgacha hech
qanday dasturlarsiz chop qilingan darsliklarga “podgon” qilish –
moslashtirishmi?
Dasturlar “takomillashtirilishi” bahona yana darsliklarni
“yangilash” uchun davlat byudjetidan trillionlarni o‘zlashtirishmi?
Bunday
emasligiga, bunday takomillashtirish haqiqatdan ta’lim rivojiga va jamiyat
istiqboliga xizmat qilishiga ishonch hosil qilish uchun shaffoflik kerak:
nimalar “takomillashtirilyapti” – o‘zgaryapti, nima uchun, kimlar
o‘zgartiryapti – bular haqida batafsil ma’lumotlar (uzuq-yuluq reklama
videoroliklari emas) berilishi kerak. Zero, bu “takomillashtirilayotgan” o‘quv
dasturlari – har birimizning farzandlarimiz, nevaralarimiz, jiyanlarimiz,
uka-singillarimiz, umuman, millat kelagagiga daxldor hujjatdir.
Comments 1
Please register to comment!
News

Ученик, управлявший автомобилем без водительских прав, погиб в ДТП

The student, who had been working as a salesperson without attending school, was placed under surveillance two months later.

The teacher who suffered from the citizen will be given a referral to restore his health

The monetary reward for the winners of prestigious international subject Olympiads will be increased fivefold.
News on the topic

The Prime Minister also touched upon the education sector in the Action Program
He said that the share of teachers with higher education will be increased to 95%

Physical education teachers will now take both a test and a practical exam to obtain a category
A presidential decree was signed on this

Now music teachers will also pass the examination of the Ministry of Culture to obtain a category
A presidential decree was signed on this

Some college buildings will be converted into schools
42 thousand new student places will be created
Edit your comment