Sinf rahbarlarining asosiy vazifalari nimalardan iborat?
Quyidagilar sinf rahbarlarining asosiy vazifalari
hisoblanadi:
➖ta’lim muassasasining tarbiyaviy tizimidagi tayanch
pedagoglardan biri sifatida o‘ziga biriktirilgan sinfdagi o‘quvchilarning
(keyingi o‘rinlarda sinf o‘quvchilari deb yuritiladi) belgilangan ta’lim va
tarbiya olishlarini tashkil etish;
➖odob-axloq va ichki tartib qoidalariga muvofiq muomala
va kiyinish madaniyatiga amal qilish, jamoada namunali bo‘lish;
➖o‘quvchilaming o‘sib-ulg‘ayishlarini pedagogik
kuzatuvlar asosida nazorat qilish, yordamga muhtoj o‘quvchilarga yakka holda
yondashish asosida ular qalbida milliy g‘urur, vatanparvarlik, mehr-oqibat,
mas’uliyat, tashabbuskorlik, ishbilarmonlik kabi xislatlarni uyg‘otish;
➖sinf o‘quvchilarining ma’naviy va ma’rifiy tarbiyasini
tashkil etishda o‘qituvchilar, psixolog, ota-onalar va ularning o‘rnini
bosuvchi shaxslar (keyingi o‘rinlarda ota-onalar deb yuritiladi), ta’lim
muassasasi rahbariyati orqali bolalar masalalari bo‘yicha komissiyalar,
mahalla, huquq-tartibot idoralari, tegishli davlat va nodavlat tashkilotlari
bilan hamkorlikda ishlash;
➖voyaga yetmaganlar o‘rtasida nazoratsizlik va
huquqbuzarliklarning profilaktikasi to‘g‘risidagi qonun hujjatlari ijrosi
borasida voyaga yetmaganlarning nazoratsiz va qarovsiz qolishlari, o‘quvchilar
o‘rtasida jinoyatchilik va huquqbuzarliklarning oldini olish bo‘yicha o‘tkaziladigan
“O‘quvchi”, “Davomat” kabi profilaktik reydlarda hamkorlik qilish.
Sinf rahbarlari qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vazifalami ham bajarishi mumkin.
Sinf rahbarlari o‘zlariga yuklatilgan asosiy vazifalarga muvofiq quyidagi
funksiyalarni amalga oshiradi:
➖har tomonlama yetuk, barkamol, ma’naviy, aqliy,
jismoniy rivojlangan shaxs tarbiyasini amalga oshirish, sinf o‘quvchilarining
qobiliyatlarini to‘liq namoyon etishlari uchun tegishli shart-sharoitlar
yaratish;
➖pedagogik va o‘quvchilar jamoasi hamkorligida
tarbiyaviy ishlarni tashkil etishda har bir o‘quvchining o‘ziga xos
xususiyatlariga qarab yondashishni yo‘lga qo‘yish;
➖ertalabki saflanishlarda sinf o‘quvchilarining
belgilangan tartibda to‘liq ishtirok etishlarini ta’minlash;
➖biriktirilgan sinf xonasidagi mavjud jihozlarning
saqlanishini va ulardan samarali foydalanishni ta’minlash;
➖sinf rahbarlari o‘z faoliyatini o‘quvchilarning yosh
xususiyatlari, umumiy rivojlanish darajasi va qobiliyatlarini hisobga olgan
holda, keng qamrovli tarbiyaviy ishlar va aniq mezonlar asosida tashkil etadi.
Jumladan:
a)o‘quvchilarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash
yo‘nalishida:
➖o‘quvchilarni vatani va xalqiga sadoqat, fidoyilik,
Davlat ramzlariga hurmat ruhida tarbiyalash;
➖o‘quvchilar ongiga buyuk ajdodlarimiz merosi va
xalqimizning bugungi bunyodkorlik ishlariga yuksak ehtirom tuyg‘ularini
singdirish, yurtimizdagi bunyodkorlik ishlari, inshootlar va ma’rifat
maskanlari bilan ularni tanishtirib borish;
➖sinfda o‘quvchilarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar
ruhida tarbiyalash muhitini yaratish, tarbiya jarayoniga boy madaniy merosimiz,
milliy odob-axloq me’yorlarini tatbiq etish, mehnatga ijodiy munosabatni
tarbiyalash;
➖o‘quvchilarni mustaqil hayotga tayyorlash, ularni
jamiyatda o‘z о‘rnini topa oladigan shaxs sifatida shakllanishlari
uchun zarur ko‘nikmalarni rivojlantirish;
➖o‘quvchilami o‘zbek va boshqa xalqlarning madaniy,
tarixiy, milliy an’analariga hurmat ruhida tarbiyalash;
b)ota-onalar va mahalla bilan hamkorlik yo‘nalishida:
➖barkamol avlodni tarbiyalashda “Oila – mahalla – ta’lim
muassasasi” hamkorligidagi Jamoat kengashi faoliyatini keng tatbiq etish, aniq
belgilangan reja asosida sinf ota-onalar majlislarini o‘tkazib borish;
➖o‘quvchilarni ijtimoiy himoya qilish bo‘yicha aniq
chora-tadbirlar belgilash, jumladan, kam ta’minlangan oilalar farzandlari,
ijtimoiy himoyaga muhtoj, ota-ona qaramog‘idan mahrum bo‘lgan, ota-ona
qarovisiz qolgan, vasiylik va homiylikka berilgan voyaga yetmaganlaming
ijtimoiy huquqlarini himoyalash;
➖o‘quvchilarning ta’lim muassasasiga belgilangan maktab
formasida kelishlarini nazorat qilish;
➖o‘quvchilar emaktab.uz elektron platformasidan
foydalanishini nazorat va tahlil qilish, o‘quv qurollarining mavjudligi va
to‘g‘ri tartibli saqlashlarini kuzatib borish, natijalarini ota-onalar bilan
muhokama qilish;
➖o‘quvchilarning turli diniy oqimlar ta’siriga tushib
qolishining oldini olish, ularda bu borada immunitet shakllanishi uchun
targ‘ibot ishlarini olib borish;
➖ota-onalar bilan hamkorlikda ota-onalar majlislari,
davra suhbatlari, muloqotlar uyushtirish, o‘tkazgan tarbiyaviy ishlari
yuzasidan pedagogik kengashlarda hisobot berish;
➖darslarga surunkali va muntazam kelmaydigan, tarbiyasi
og‘ir o‘quvchilar bilan ishlashda ularning ota-onalari, fuqarolarning o‘zini
o‘zi boshqarish va huquq-tartibot organlari bilan hamkorlik qilish, natijalari
bo‘yicha direktor huzuridagi yig‘ilishlarga ma’lumot kiritib borish;
➖o‘quvchilarni ota-onalar va kattalarga hurmat, kichiklarga
izzat ruhida tarbiyalash, ularga kamtarlik, saxiylik va saxovatparvarlik, insonlarga
yordam berish, mehribonlik, mehnatsevarlik xislatlarini singdirib borish.
v)o‘quvchilarning bo‘sh vaqtlarini mazmunli tashkil etish,
maktabdan va sinfdan tashqari faoliyatga jalb etish yo‘nalishida:
➖o‘quvchilarning qiziqishi, imkoniyati va qobiliyatlariga
qarab fan to‘garaklari, sport seksiyalari, badiiy-estetik, texnik, ekologik, sayyohlik
va o‘lkashunoslik yo‘nalishidagi to‘garaklarga, klublarga jalb qilish;
➖qobiliyatli va iste’dodli o‘quvchilarni rag‘batlantirish,
ularning ijodiy imkoniyatlarini rivojlantirishga ko‘maklashish;
➖milliy madaniyatning asosi bo‘lgan musiqa va qo‘shiq, kino,
adabiyot, xalq og‘zaki ijodi, teatr, naqqoshlik va me’morchilik kabi xalq amaliy
san’ati turlari vositasida o‘quvchilar dunyoqarashini kengaytirish maqsadida ularni
madaniyat maskanlariga ota-onalar bilan hamkorlikda jalb etish;
➖o‘quvchilarni yozgi sog‘lomlashtirish oromgohlarida dam
olishini tashkil etish, kuzgi, qishki va bahorgi ta’til kunlarini mazmunli o‘tkazishi
uchun ota-onalar bilan hamkorlikda sharoit yaratish;
➖turli (bayramlar, ko‘rik-tanlov, sport musobaqalari, uchrashuvlar,
kechalar va boshqalar) ma’naviy-ma’rifiy tadbirlarda sinf o‘quvchilarining faol
ishtirokini ta’minlash;
g)o‘quvchilarning o‘zini o‘zi boshqarish tizimini
takomillashtirish yo‘nalishida:
➖sinf jamoasi bilan birgalikda sinf sardorlarini
saylash va sinf ishlarini rejalashtirish, o‘quvchilar davomatini muntazam
kuzatib borish va tahlil qilish;
➖o‘quvchilarni tabiatga muhabbat, atrof-muhit
ifloslanishining oldini olish va asrab-avaylashga hamda tozalikka o‘rgatish,
ekologik savodxonligini oshirish, ularda mehnatsevarlik ko‘nikmalarini
rivojlantirish maqsadida sinf jamoasi bilan kelishgan holda “Sinf xonasi navbatchilari”
reja-grafigini tuzib olish;
➖sinf o‘quvchilarining ehtiyoj va qiziqishlarini har
tomonlama o‘rganish, ularni ahil jamoaga jipslashtirish va tashabbuskor
o‘quvchilarni qo‘lab-quvvatlash;
➖har bir o‘quvchining o‘zi uchun kun tartibini
tuzishlarini tashkil etish va uning bajarilishini ota-onalar hamkorligida
nazorat qilish;
➖o‘quvchilarning huquqiy savodxonligini oshirish, har
bir fuqaro, shaxs va muassasalar tomonidan bajarilishi shart bo‘lgan qonun
hujjatlari, ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy hayotda ro‘y berayotgan o‘zgarishlar
haqida tushunchalar berib borish, qonunga hurmat hissini shakllantirish;
d)pedagogik jamoa bilan birgalikda:
➖sinf o‘quvchilarning ta’lim muassasasi (ustavida belgilangan)
ichki tartib va odob-axloq qoidalarini bajarishlarini ta’minlash;
➖emaktab.uz elektron platformasi va boshqa hujjatlaming
to‘g‘ri yuritilishini ta’minlash;
➖o‘quvchilar o‘zlashtirishini yuqori darajaga
ko‘tarish, tartib-intizomni mustahkamlash maqsadida sinf majlislarini o‘tkazib
borish;
➖o‘qishda yutuqlarga erishgan, umumiy foydali mehnatda,
maktab hayoti va jamoatchilik ishlarida faol o‘quvchilarni taqdirlash, ularning
ota-onasiga tashakkumoma, minnatdorchilik xatlari yuborish bo‘yicha taklif
berish;
➖sog‘lom turmush tarzi, oilaviy hayot gigiyenasi hamda
jismoniy tarbiya, zararli odatlardan saqlanish kabi masalalarga e’tibor berish;
➖o‘quvchilarning past o‘zlashtirish sabablarini
aniqlash, bartaraf etish bo‘yicha tegishli fan o‘qituvchilari, maktab psixologi
bilan birgalikda yordam berish;
➖ta’lim muassasasi tibbiyot xodimlari, o‘qituvchilari,
psixolog va ota-onalar bilan hamkorlikda o‘quvchilarning sog‘ligini muhofaza
qilish, ma’naviy-ma’rifiy, jismoniy va aqliy jihatdan rivojlanishini nazorat
qilish;
➖o‘quvchilarning ta’lim muassasasida texnika
xavfsizligi, ularni muhofaza qilish, sanitariya-gigiyena qoidalari va me’yoriy
talablariga rioya qilishini ta’minlash;
➖kasbiy malakasini oshirib borish, yo‘nalishi bo‘yicha
turli seminarlarda ishtirok etish.
Sinf rahbarlari qonun hujjatlariga muvofiq boshqa
funksiyalarni ham amalga oshirishi mumkin.
Sinf rahbarlari zimmasiga mazkur yo‘riqnoma va boshqa
qonun hujjatlarida nazarda tutilmagan vazifalarni yuklash, ularni ish vaqtidan
tashqari, faoliyatiga oid bo‘lmagan yig‘ilishlarga va boshqa tadbirlarga jalb
etishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Ta’lim muassasasidan tashqarida darsdan keyingi
paytdagi o‘quvchilarning xatti-harakatlari uchun amaldagi qonunchilik
hujjatlariga muvofiq ularning ota-onalari javobgar hisoblanadi.
Bunday holatlarda sinf rahbarlariga nisbatan intizomiy
jazo choralari qo‘llanilmaydi.
Izohlar 0
Izoh qoldirish uchun ro'yxatdan o'ting!Yangiliklar
2025-yilda maktabgacha va maktab ta’limi uchun budjetdan qancha mablag‘ ajratilmoqda?
Maktabgacha va maktab ta’limi vaziriga birinchi o‘rinbosar tayinlandi
“O‘qituvchilarning barcha takliflarni shaxsan o‘zim o‘qib boryapman” – Hilola Umarova
Saylovchiga 4 tadan ortiq byulleten bergan o‘qituvchi jazolandi
Mavzuga doir yangiliklar
Podkast
Nima uchun hali ham va'da qilingan 1000 dollar oylikka yetib kelmadik?
Sinf rahbarlik qilmaydigan o‘qituvchilarga dars berilmaydimi?
Sinf rahbarlik lavozimini o‘qituvchiga majburiy tarzda biriktirish haqida qoida mavjud emas.
Sinf rahbarlik va daftar tekshirish uchun to‘lab berilgan pullar qaytarib olinishi to‘g‘rimi?
Bu to‘lovlarni qayta undirib olish imkonsiz.
Sinf metodbirlashma rahbari 10 foizlik ustama olishga haqlimi?
Aslida, sinf metodbirlashma rahbariga ham 10 foizlik ustamalarni joriy qilish to‘g‘ri bo‘lardi.
Izohingizni tahrirlang